آشنایی با انواع کابل صدا و کاربرد آنها

پارسیان کالا
19 شهریور, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
Audio connectors

کابل های XLR :

این نوع از کابل جز کابل های پر مصرف مورد استفاده در استودیو های حرفه ای می باشد . کابل های xlr در انواع مختلف 3 ، 4 ، 5 و 6 زبانه وجود دارند که در استودیو های صدا برداری از نمونه 3 زبانه که به آن XLR3 گفته می شود ، استفاده می شود .در کابل های xlr سه زبانه (سه پین) ، پین اول مربوط به سیم اتصال به زمین می باشد که برای جلوگیری از نویز های ناخواسته تعبیه شده و به سیم شیلد که به صورت یک روکش محافظ دو سیم دیگر پوشانده ، متصل میشود . پین دوم مربوط به پلاریته مثبت ، و سیم سوم مربوط به پلاریته منفی می باشد .

از کابل های xlr برای انتقال سیگنال های بالانس (balance) استفاده می شود و بیشتر در میکروفن ها کاربرد دارند . برای اتصال میکروفن های کاندنسر که برای فعال شدن به تغذیه فانتوم پاور نیاز دارند ، باید از این نوع کابل ها استفاده شود چرا که ورودی فانتوم پاور ها دارای جک های xlr میباشد . همچنین از این نوع کابل برای انتقال سیگنال بین gear هایی که دارای جک های ورودی و خروجی xlr هستند هم استفاده می شود . از دیگر کاربرد های مهم این نوع کابل ها ، میتوان به استفاده از آن در مصافت های طولانی (اتصال قطعات از اتاق فرمان به اتاق های دیگر) اشاره کرد .

 

کابل های (TRS (Tip , Ring , Sleeve :

کابل های trs از رایج ترین کابل های مورد استفاده در استودیو ها هستند . این نوع کابل ها از دو سیم رسانا به نام های Tip و Ring و همچنین یک سیم سیم اتصال به زمین به نام (Sleeve) تشکل شده اند .
کابل های trs در سه سایز 1/4 اینچ ارجینال (6.35 mm) ، 1/8 اینچ کوچک (3.5 mm) و 3/32 اینچ (2.5 میلیمتری) خیلی کوچک وجود دارند که در استودیو های صدابرداری حرفه ای و نیمه حرفه ای ، نمونه 1/4 اینچی آن مورد استفاده قرار می گیرد .
از کابل های trs همانند کابل های xlr ، برای انتقال سیگنال های بالانس بین gear های استودیو استفاده میشود . همچنین در هدفون های استریو هم از کابل های trs استفاده می شود .
کابل های trs این قابلیت را دارند که سیگنال ها را هم به صورت balance انتقال دهند ، و هم به صورت unbalance .
هنگامی که از کابل های trs به عنوان کابل های انتقال سیگنال به صورت balance استفاده شود ، سیم Ring به عنوان پلاریته منفی و سیم Tip به عنوان پلاریته مثبت عمل می کنند و هنگامی که از این کابل به عنوان کابل انتقال سیگنال unbalance استفاده شود ، با سری شدن یک خازن در مسیر سیم ها ، سیم Ring به عنوان کانال راست ، و سیم Tip به عنوان کانال چپ ، سیگنال صوتی را هدایت می کنند . در این بین سیم Sleeve همواره نقش سیم اتصال به زمین را ایفا می کند .
از کاربرد های کابل های trs می توان به استفاده از اون به عنوان کابل هدفون ، کابل میکروفن ، کابل مورد استفاده در سیستم های سارند ، کابل گیتار (الکتریک و الکترو اکوستیک) ، ورودی و خروجی gear های استودیویی ، خروجی کیبورد ها و درامز های الکتریکی و …. اشاره کرد .

 

کابل های TS :

این نوع از کابل ها از دو مسیر (سیم) رسانا به نام های tip و sleeve تشکیل شده اند و همانند کابل های trs می باشتد با این تفاوت که فقط برای انتقال سیگنال های Unbalance مورد استفاده قرار می گیرد .

 

کابل های RCA :

این نوع کابل ها که به کابل های استریو خانگی هم معروفند ، خود از دو کابل مجزا تشکیل شده اند که هر کدام از انها از یک مسیر (سیم) رسانا و یک سیم اتصال به زمین تشکیل شده اند . از این نوع کابل ها همانند کابل های TS ، برای انتقال سیگنال های unbalance استفاده می شود .طول این کابل ها در هنگام استفاده ، باید تا حد امکان کوتاه گرفته شود .

 

کابل insert :

از این کابل برای جدا سازی یک سیگنال به دوقسمت ، و یا ترکیب دو سیگنال با هم استفاده می شود .

کابل های (S/PDIF (Sony / Phillips Digital Interface :

از این نوع کابل ها برای انتقال سیگنال های دیجیتالی به دستگاه هایی که از این فناوری پشتیبانی می کنند استفاده می شود .

 

کابل های s/pdif بر دو نوع کواکسیال و اپتیکال هستند :

1- کابل های کواکسیال از کانکشن های RCA استفاده می کنند . هنگام استفاده از این نوع کابل ، نباید طول آن بیشتر از 6 متر باشد .

2- کابل های اپتیکال (که به آن Toslink هم می گویند) نوع دیگری از کابل های اتصال s/pdif می باشند که کانکتور های مربعی شکل دارند . ازاین نوع کابل به عنوان کابل ADAT هم استفاده می شود .

 

کانکشن ADAT :

ADAT نوع دیگری از رابط انتقالی سیگنال های دیجیتالی می باشد . برای استفاده از ADAT از کابل های اپتیکال که در کانکشن های s/pdif استفاده می شود ، بهره می برند . تفاوت کانکشن های ADAT با S/PDIF در این است که کانکشن ADAT می تواند همزمان هشت کانال صوتی دیجیتالی را به وسیله یک کابل اپتیکال انتقال دهد .

 

کابل های Sync ADAT :

از کابل های sync adat برای sync کردن (یا همگام کردن) قطعات به یکدیگر استفاده می شود . این نوع کابل ها سیگنال هایی که برای همگام سازی قطعات مختلف نیاز است را انتقال می دهد . (مانند سیگنال های میدی)

 

کابل (BNC(Word Clock :

یک کابل با مقاومت داخلی 75 اهم می باشد . هنگامی که نیاز به استفاده همزمان از دو اینترفیس باشد ، میتوان به وسیله کابل word clock دو اینترفیس را با یکدیگر sync کرد .

 

کابل های USB :

این نوع کابل ها که اکثرا با آن آشنایی دارند برای انتقال اطلاعات به صورت دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند در مدل های مختلف usb ، usb 2 و… موجود می باشند . از کابل های usb معمولا برای اتصال اینترفیس های صوتی به کامپیوتر ، یا انتقال اطلاعات میدی از کیبورد ها یا میکسر ها و … به کامپیوتر استفاده می شود .

 

کابل های Firewire :

کابل های firewire (IEEE 1394) کاربردی همانند کابل های usb دارند و برای انتقال سیگنال های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند . این نوع کابل ها در انواع مختلفی وجود دارند که در استودیو ها بیشتر از نمونه های firewire 400 استفاده می شود . عددی که همراه کلمه firewire نوشته می شود میزان توان انتقال اطلاعات در کابل را تعیین می کند . به عنوان مثال کابل firewire 400 می تواند در یک ثانیه 400 مگابیت (تقریبا) را انتقال دهد .

 

کابل های Midi :

کابل های میدی از 5 پین که از جنس مفتول ساخته شده اند تشکیل شده است . از این نوع کابل ها برای انتقال اطلاعات میدی از کیبورد ها یا میکسر ها به کامپیوتر یا سایر لوازمی که از فناوری میدی پشتیبانی می کنند استفاده می شوند .

 

پنل های ارتباطی یا Snake :

به یک دسته از کابل ها گفته می شوند که به طور منظم در یک کیس دسته بنده شده اند و از آن برای ارتباط بین اتاق های استودیو با هم استفاده می شود .

 

جک های ورودی :

جک های ورودی محل اتصال کابل ها به دستگاه هستند .

 

جک های کمبو (Combo Jack) :

کمبو جک ها این امکان رو فراهم می سازند که هم کابل های XLR و هم کابل های TRS 1/4 به آنها اتصال پیدا کنند .

 

 

Audio connectors

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.