آشنایی تکنولوژی فیبر نوری

پارسیان کالا
19 شهریور, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
fibr1

اپتیکال به انگلیسی Optical یعنی نوری یا چیزی که مربوط به نور است . پس کابل اپتیکال یعنی همان کابل نوری

کابل Optical برای انتقال صدای دیجیتال طراحی شده . در حال حاضر ۳ تا راه برای انتقال صدای دیجیتال وجود دارد:  کابل HDMI ، کابل کواکسیال و کابل اپتیکال . می دانید که کابل HDMI توانایی انتقال همزمان صدا و تصویر را دارد . کابل کواکسیال و کابل اپتیکال هم صدای دیجیتال رو منتقل می‌کنند . با این تفاوت که کابل کواکسیال از جنس مس است یعنی یه کابل معمولیست اما کابل اپتیکال همونطور که از نامش بر می‌آید ، کابل نوری است . کابل اپتیکال از کواکسیال بهتر بوده چون نویز و اختلالات الکترونیکی روی نور تاثیر منفی ندارد . ضمن اینکه انعطاف پذیری بیشتری هم دارد و باریک تر هم است . در مورد انتخاب بین کواکسیال و اپتیکال ، باید ببینید که دستگاه گیرنده از چه پورتی پشتیبانی می‌کند . اولویت با اپتیکال است . لازم به ذکر است که پورت اپتیکال و کواکسیال در کنار همدیگر تشکیل پورت SPDIF را می‌دهند.

Optical Fibre Technology

اساس کار کابل اپتیکال اینطور است که دیتا ( اینجا سیگنال صوتی ) به صورت صفر و یک توسط یه منبع نوری داخل کابل حرکت می کند. یعنی شما اگر داخل کابل رو نگاه کنید می بینید که یک نور قرمز وجود دارد . البته موقع رد شدن سیگنال وگرنه در مواقع دیگر هیچ نوری ندارد.

optical-cable-light-passed-1

همونطور که گفتم کابل اپتیکال برای انتقال از یک دستگاه مثل تلویزیون به یه دستگاه دیگر مثل آمپلی فایر طراحی شده است . سیگنال صدا در حالت عادی یک جریان الکتریکی است . پس اول باید صدا به نور تبدیل شود تا بتواند از کابل عبور کند چرا که کابل Optical با نور کار می کند . سیگنال صوتی در دستگاه فرستنده به نور تبدیل شده و توسط کابل اپتیکال به گیرنده ارسال می‌شود و در دستگاه گیرنده مجددا نور به صدا تبدیل میشود.

کابل اپتیکال از یه هسته شیشه ای تشکیل شده که نور ر عبور میدهد . نور در این هسته شیشه ای نمی تواند فرار کند و به صورت زاویه ای حرکت می کند .

کابل اپتیکال توسط شرکت توشیبا طراحی شده . به خاطر همین به کابل اپتیکال کابل TOSLINK هم گفته می‌شود که TOS مخفف واژه TOShiba است . واژه لینک link هم که به معنای اتصال است در ضمن ، کابل اپتیکال برای انتقال صدای سوراند ۵٫۱ و ۷٫۱ مناسب نیست چون پهنای باندش برای انتقال این حجم صدا کافی نیست اما کابل HDMI به سادگی صدا را انتقال می‌دهد

کاربرد کابل اپتیکال

با توضیحاتی که بالاتر گفتیم حالا دیگر از کاربرد کابل اپتیکال مطلع شدید . قبلا صدای استریو یا دو کاناله از دو کابل سفید و قرمز رد میشد ( همان سه فیش خودمون – قرمز و سفید برای صدا و فیش زرد برای تصویر ) . صدای استریو یا دو کاناله یعنی یکی کانال چپ و یکی هم کانال راست که جزئیات صدا توسط گوش چپ و راست بهتر شنیده شود . اما جدیدا به خاطر کاهش مصرف مس و کاهش حجم کابل و شلوغ کاری ، تمام حجم صدا ، از داخل یک کابل عبور داده می‌شود . کابل اپتیکال ، کیفیت صدا رو خراب نمی‌کند برای همین دو کابل سفید و قرمز حذف شده‌اند.

دستگاه هایی مثل ایکس باکس وان و یا ایکس باکس وان اس ، پلی استیشن ۴ ، دستگاه های بلوری Blu-ray و کلا دستگاه های جدید ، یک پورت اپتیکال دارند که خیلی راحت می توانید صدای آن‌ها را به تلویزیون یا آمپلی فایر منتقل کنید . با اینکه کابل HDMI صوت و تصویر رو همزمان منتقل میکند اما بعضی مواقع هست که شما می خواهید صدا را جداگانه انتقال دهید و تقویت کنید . مثلا میخواهید صدای ایکس باکس از سیستم صوتی منزل پخش شود ، نه از تلویزیون . در اینطور موارد باید از کابل اپتیکال استفاده کنید .

پورت اپتیکال چیست ؟

خب این کابل اپتیکال باید باید به پورت اپتیکال وصل شود . هم در دستگاه فرستنده و هم در گیرنده باید پورت اپتیکال وجود داشته باشد ، از نظر ظاهری هیچ فرقی بین پورت اپتیکال فرستنده و گیرنده نیست اما داخل فرستنده و گیرنده کنترلر های متفاوتی طراحی شده .  داخل فرستنده نوعی مدار طراحی شده که سیگنال صوتی رو به نور تبدیل کرده و به پورت ارسال می‌کند و در دستگاه گیرنده هم نوعی مدار طراحی شده که نور رو مجددا به صدا تبدیل می کند. در واقع اگر دستگاه فرستنده شما روشن باشد، داخل پورت اپتیکال آن به رنگ قرمز دیده می‌شود

هر چند در حال حاضر اکثر دستگاه های الکترونیکی ، پورت صدای دیجیتال دارند اما برای اینکه مطمئن شوید که دستگاه شما ، پورت صدای دیجیتال دارد ، کافیهست دنبال یک پورت شبیه به عکس زیر باشید . کنار پورت اپتیکال معمولا عبارت های روبرو درج می‌شود: Optical Port و یا TOSLINK و یا Digital Audio .

طرز استفاده از کابل اپتیکال

برای استفاده از کابل Optical باید دو دستگاه فرستنده و گیرنده ، پورت اپتیکال داشته باشند . در دستگاه فرستنده باید Optical Out باشد و روی دستگاه گیرنده باید Optical In وجود داشته باشد .

کانکتور اپتیکال جهت مشخصی دارد یعنی اینطور نیست که از هر طرف به پورت اپتیکال متصل شود باید جهت کانکتور و جهت پورت با هم هماهنگ باشند.

این کابل نام های دیگری در میان جامعه شناخته می شود که عبارتند از :

  • کابل Optical
  • کابل اپتیکال
  • کابل نوری
  • فیبر نوری
  • کابل نوری اپتیکال
  • کابل انتقال صدای اپتیکال
  • کابل فایبر اپتیکال
  • تار نوری
  • کابل اپتیکال دیجیتال صوتی
  • کابل صوتی نوری

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.