مقایسه انواع پورت USB

پارسیان کالا
19 شهریور, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
USB speed

پورت USB (یا Universal Serial Bus) یک رابط است که برای انتقال داده، برق و اتصال دستگاه های جانبی به کامپیوتر یا دستگاه های دیگر استفاده می شود. پورت USB در چندین نسخه مختلف و با سرعت های مختلف در دسترس است. در زیر، انواع پورت USB را بررسی می کنیم:

 

USB 1.0/1.1: این نسخه ها از سال 1996 تا 1998 معرفی شدند و با سرعت 12Mbps عمل می کردند. این نسخه ها دارای دو پین بودند و برای اتصال دستگاه هایی مانند موس، کیبورد، چاپگر و مودم استفاده می شدند.

USB 2.0: این نسخه از سال 2000 معرفی شد و با سرعت 480Mbps عمل می کرد. پورت USB 2.0 دارای 4 پین بود و به صورت پشتیبانی از اتصال دستگاه هایی مانند هارد دیسک، دوربین دیجیتال و MP3 پلیر بسیار قابل استفاده بود.

USB 3.0: این نسخه از سال 2008 معرفی شد و با سرعت 5Gbps عمل می کرد. پورت USB 3.0 دارای 9 پین بود و برای اتصال دستگاه هایی مانند هارد دیسک اکسترنال، دوربین های دیجیتال و دستگاه های ذخیره سازی بسیار مناسب بود.

USB 3.1: این نسخه از سال 2013 معرفی شد و با سرعت 10Gbps عمل می کرد. پورت USB 3.1 دارای 24 پین بود و برای اتصال دستگاه هایی مانند هارد دیسک های پر سرعت و دستگاه های اتصال داده بسیار قابل استفاده است.

USB 3.2: این نسخه از سال 2017 معرفی شد و دارای سه نوع است:

USB 3.2 Gen 1 با سرعت 5Gbps (معادل USB 3.0)
USB 3.2 Gen 2 با سرعت 10Gbps

USB 3.2 Gen 2 با سرعت 10Gbps (معادل USB 3.1)
USB 3.2 Gen 2×2 با سرعت 20Gbps

 

 

تعریف USB :

در فرهنگ لغات نسل امروزی USB یک واژه رایج و مرسوم است. بیشتر وسیله‌های الکترونیکی که در اطراف ما وجود دارند، اعم از کامپیوتر، لپ‌تاپ، موس، گوشی موبایل، پرینتر، تلویزیون و… حداقل به یک درگاه USB مجهزند. با توجه به اندازه دستگاه، USB نیز انواع و اقسام مختلفی دارد. برای مثال، اغلب گوشی‌های موبایل مجهز به mini USB هستند.USB مخفف عبارت «گذرگاه سریال عمومی» است. USB یک استاندارد صنعتی است که در آن، کابل، رابط‌ها، پروتکل‌های ارتباطی گذرگاه برای اتصال، ارتباط و همچنین منبع تغذیه که بین کامپیوتر و دستگاه الکترونیکی به کار می‌رود تعریف شده‌است. USB برای استانداردسازی ارتباط دستگاه‌های کامپیوتر به کامپیوتر است.در این مقاله سعی داریم درباره مقایسه سرعت انواع USB صحبت کنیم.

 

USB وتاریخچه :

USB برای اتصال سخت افزارها و دستگاه‌هایی مانند: پرینتر، ماوس، کیبورد، مموری‌ها به یکدیگر یا به کامپیوتر است یا به عبارت دیگر USBیک درگاه ارتباطی است که در اکثر لوازم الکترونیکی موجود در بازار بکار گرفته شده و برای اتصال لوازم جانبی گوناگون و یا دستگاه‌های ورودی و خروجی مانند ماوس، صفحه کلید، دیسک سخت و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.برای اولین بار و در دهه 1990 میلادی، USB معرفی گشت و عملیات توسعه آن آغاز شد. توسعه این فناوری به سه بخش کابل، اتصال دهنده‌ها و پروتکل‌های برقراری ارتباط برای انتقال داده تقسیم می‌شد. امروزه اغلب گوشی‌های هوشمند و کنسول‌های بازی از این فناوری برای برقراری ارتباط با کامپیوتر و یا حتی شارژ شدن استفاده می‌کنند.اولین نسخه USB در سال 1990 میلادی معرفی شد؛ نسخه دوم این فناوری در سال 2000 و همچنین نسخه سوم آن نیز در سال 2008 به طور رسمی معرفی شدند.

 

 

ویژگی‌های USB v2.0:

این نسخه از USB در سال 2000 میلادی معرفی شد؛ اغلب سیستم‌های سخت‌افزاری موجود در جهان که قبل از سال 2011 میلادی وارد بازار شده‌اند، از این نسخه استفاده می‌کنند.همان طور که مشخص است این نسخه قدیمی است.

نسخه دوم USB توانایی انتقال داده با سرعت حداکثر 480 مگابیت در ثانیه را داراست که در مقایسه با نسخه اول آن، بسیار سریع‌تر عمل می‌کند. در این نسخه‌ USB، تعداد چهار خط اتصال دهنده وجود دارند. دو عدد از این خطوط، برای جابجایی داده، یکی از آن‌ها به عنوان تغذیه کننده برق و دیگری به عنوان اتصال‌دهنده به زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نسخه از USB می‌تواند در آن واحد تنها به ارسال و یا دریافت داده بپردازد؛ این بدان معنی است که USB v2.0 نمی‌تواند همزمان داده را ارسال و دریافت کند. جریان برقی که از این نسخه از USB عبور می‌کند برابر با 100 میلی‌آمپر است که مقدار زیادی نیست.

 

 

ویژگی‌های USB v3.0:

این نسخه از USB، آخرین و جدیدترین نسخه ارائه شده از این فناوری می‌باشد که در سال 2008 معرفی شد و در مقایسه با نسخه‌های پیشین، برتری‌های بیشتری دارد.این نسخه ارتقا یافته نسخه قبلی می باشد.

در این نسخه USB توانایی انتقال داده، با سرعت 4.5 گیگابیت در ثانیه را داراست. این مقدار، تقریبا ده برابر سرعت انتقال داده در نسخه دوم USB می‌باشد. درUSB-3.0 این نسخه، تعداد هشت اتصال دهنده وجود دارند که دو عدد از آن‌ها برای انتقال داده، دو عدد از آن‌ها برای دریافت داده و مابقی نیز به عنوان تقویت کننده سرعت انتقال داده مورد استفاده قرار می‌گیرند.با استفاده از USB v3.0، می‌توان در آن واحد و با حداکثر سرعت اقدام به ارسال و دریافت داده کرد. همچنین در این نسخه از  USB، یک تغذیه کننده برق با جریان 900 میلی‌آمپر وجود دارد که تقریبا 9 برابر بیشتر از نسخه دوم  USB است و می‌توان به طور همزمان، چهار دستگاه را الکترونیکی را شارژ کرد. در USB v2.0 می‌توان تنها یک دستگاه را در یک لحظه شارژ نمود.در نسخه سوم  USB ویژگی‌های کاربردی دیگری نیز وجود دارد : برای مثال فرض کنیم یک دستگاه جانبی، مانند پرینتر را از طریق این درگاه به کامپیوتر خود وصل می‌کنید، اگر بعد از یک مدت زمان خاص، از این دستگاه استفاده نشود، ارتباط آن با کامپبوتر به صورت خودکار قطع می‌شود تا از اصراف برق جلوگیری به عمل آید.

 

تفاوت‌ نسخه‌های دوم و سوم  USB:

 

  • سرعت:

نسخه سه : 4.5 گیگابیت در ثانیه

نسخه دو : 480 مگابیت در ثانیه

  • تعداد خطوط اتصال دهنده:

نسخه سوم  USB : دارای 8 خط اتصال دهنده.

نسخه دوم  USB : دارای 4 خط اتصال دهنده

  • منبع تغذیه برق:

نسخه سوم USB : جریان عبوری 900 میلی‌آمپر

نسخه دوم USB : جریان عبوری 100 میلی‌آمپر

  • پهنای باند:

نسخه سوم USB : دارای قابلیت همزمان به ارسال و دریافت داده

نسخه دوم USB : دارای قابلیت تکی به ارسال و دریافت داده

  • تفاوت‌های ظاهری:

نسخه سوم USB : آبی

نسخه دوم USB : مشکی

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.