وقتی از کابل 4k صحبت می کنیم !!!

پارسیان کالا
19 شهریور, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
diagram 8K UHD 4K SHD FHD SD 3

در در این مقاله مجله فناوری پارسیان کالا قصد داریم شما با یکی از اصطلاحات رایج دنیای دیجیتال آشنا کنیم . اصطلاح 4K یکی از داغ‌ترین اصطلاحات این روزهای دنیای فناوری می باشد و هر وقت حرف از کیفیت تصویر به میان آید، از آن به‌عنوان یک معیار سنجش استفاده می‌شود. این فناوری نه تنها دنیای تلویزیون‌ها و سینما را تحت‌تأثیر خود قرار داده، بلکه دوربین‌ها و ضبط تصاویر، تلفن‌های هوشمند و تبلتها، نمایشگرهای کامپیوتر و بازی‌های کامپیوتری و عملاً هر چیزی که با نمایش تصویر و ثبت و ضبط ویدئو مرتبط باشد را تحت تاثیر قرار داده است.

 

 

diagram%208K UHD 4K SHD FHD SD%20(3)

 

 

 

تاریخچه 4k:

 

درکل هر تحولی که در بحث تصویر روی می‌دهد، به نحوی منشأ و ریشه آن را باید در صنعت سینما جستجو کنیم و فناوری 4K هم شامل این قضیه می باشد. اواخر دهه 90 میلادی بود که سازندگان فیلم جنگ ستارگان تصمیم به استفاده از دقت تصاویر جدید دیجیتال گرفتند و قسمت اول این فیلم را باکیفیت(HD(720×1280 پیکسل به روی پرده بردند.سازندگان برای قسمت دوم از کیفیت (Full HD(1080×1920 پیکسل استفاده کردند که نتیجه بسیار  عالی و رضایت‌بخش بود؛ اما همچنان یک مشکل دراین‌باره وجود داشت و آن مشکل تار دیده شدن تصویر بویژه برای کسانی که در ردیف اول بودندبه همین خاطر انجمنی تحت عنوان ابتکارات سینمای دیجیتال یا DCI شکل گرفت تا استانداردهای جدیدی را در این حوزه با توجه به نیازهای موجود تدوین کنند. نتیجه کار معرفی استاندارد 2K در سال 2002 میلادی و به دنبال آن استاندارد 4K در سال 2005 میلادی بود.دستگاه‌ها و یا بهتر است بگوییم صفحه‌ نمایش‌ها و تلویزیون‌هایی که به قابلیت 4K مجهزند و از طرفی با عنوان UHD هم خوانده می‌شوند، چهار برابر وضوح و جزئیات بیشتری را نسبت به‌دقت تصویر 1080p که به آنهاFull HDگفته می‌شود، ارائه می‌کنند کهاز نظر مقایسه تعداد پیکسل در دقت تصویر 4K تقریباً 8 میلیون پیکسل نمایش داده می‌شود که 4 برابر بیشتر از مقدار 2 میلیون پیکسل موجود در حالت Full HD است.از لحاظ دانش تصویر تمام اعداد و ارقام  به معنی جزئیات دقیق‌تر، بافت‌های بیشتر و همچنین امولسیونی تقریباً صاف از عکس است. امروزه سرویس‌های تلویزیونی و سیستم‌های پخش تصویر مطرح در کل دنیا در حال به روز رسانی و ارتقاء خدمات خود و حرکت به سمت فناوری 4K هستند.

 

diagram%208K UHD 4K SHD FHD SD%20(1)

 

تفاوت  4K و (Ultra HD(UHD:

 

اخیراً این دو اصطلاح یعنی 4K و Ultra HD  که به اختصار  UHD را خیلی درکنار هم می‌بینیم و ممکن خیلی‌ها فکر کنند که معنی آنها یکسان است و هیچ تفاوتی بین آنها وجود ندارد؛ اما لازم است بدانید این دو باهم فرق دارند و به‌طور کامل شبیه یکدیگر نیستند.اگر فروشندگان از این دو اصطلاح به جای یکدیگر استفاده می کنند عدم آگاهی آنها نیست فقط در راستای بازاریابی و فروش است. ساده ترین تفاوت این دو این است که  4K یک استاندارد تولید در سینما است، ولی UHD بیشتر اشاره به ارائه تصویر و خدمات برودکستها دارد. اصطلاح 4K از مشتقات سینمای دیجیتال (DCI) است وبنابر تعریف کنسرسیوم DCI، استاندارد 4K دارای دقت تصویر 2160×4096 پیکسل است که دو برابر استاندارد نسل قبلی (یعنی 2K)، محسوب می‌شود؛ اما استاندارد UHD دارای دقت تصویر 2160×3840 پیکسل است که اشاره به مرحله بعدی استاندارد Full HD پیکسل دارد. درحال حاضر تلویزیون‌ها و نمایشگرهای موجود در بازار با پانل اصلی 4K با نسبت تصویر 1.9:1 محدود هستند و اکثر صفحه‌ نمایش‌های دارای استاندارد UHD از نسبت تصویر 1.78:1 پیروی می‌کنند. به کاربردن اصطلاح 4K شاید بیشتر یک بازی تبلیغاتی باشد اما حتما ًتا الان متوجه شده‌اید که همراه اصطلاح 4K بسیاری از برندها از UHD هم به‌صورت عبارت 4K UHD استفاده می‌کنند. روی ‌هم‌رفته باید به این موضوع اشاره‌کنیم که تفاوت خیلی کمی بین این دو استاندارد وجود دارد و خیلی مهم نیست که 4K به‌کار رفته شده به استاندارد سینمای دیجیتال اشاره می‌کند یا به استاندارد UHD، ولی به یاد داشته باشید اکثر موارد موجود در بازار که عنوان 4K را با خود یدک می‌کشند به ‌دقت تصویر 2160×3840 پیکسل مجهز شده‌اند

diagram%208K UHD 4K SHD FHD SD%20(1)

 

معایب و مزایا :

 

همواره استفاده از یک فناوری جدید جذابیت‌های خاص خودش را دارد. حدود چندسال پیش که تب استفاده از فناوری نمایشگرهای سه‌بعدی (3D) بسیار داغ بود و هنگام گذشتن از فروشگاه‌های صوتی و تصویری، این عنوان بیشترین تبلیغات را به خودش اختصاص داده بود.امروزه تولیدکنندگان مطرحی همچون سونی، سامسونگ، ال‌جی، پاناسونیک، شارپ، توشیبا و کمپانی‌های دیگر محصولات متعددی را با مشخصات و قیمت‌های متنوع معرفی و روانه بازار نموده‌اند که به‌واسطه آن رقابت خوبی در این حوزه شروع شده است؛ اما با تمام ویژگی‌هایی که برای این فناوری برشمردیم، بعضی موارد منفی در مورد تلویزیون‌های پشتیبانی‌کننده از 4K یا UHD وجود دارد. اولین مورد و مهم ترین آن قیمت محصولات عرضه شده با این قابلیت است. همانطور که در بالا اشاره شد، شرکت‌های زیادی محصولاتی ک دارای این فناوری باشد را تولید کردند اما به دلیل اینکه قیمت های بالایی دارند مورد توجه و استقبال مردم قرار نگرفته است .مشکل دوم این فناوری بحث درباره اندازه و ابعادش می باشد. همانطورکه در تاریخچه فناوری 4K هم اشاره شد، ظهور و بروز این فناوری از دل سینما و ابعاد بزرگ پرده نمایش بود. در واقع مزیت اصلی منتقل شده از طریق این فناوری بواسطه یک صفحه نمایش بزرگ ایجاد می‌شود و به همین دلیل شاهد حضور ابعاد بالای تلویزیون‌های 4K در بازار هستیم. بویژه در کنار زندگی آپارتمانی که فضای کوچکی دارد این مشکل بیشتر است.البته امروزه با تولید مدل های 40 اینچ که دارای این فناوری می باشد این مشکل را برطرف کرده ولی نمی توان از تمام مزایای این فناوری به طور کامل بهره مند شد.مورد آخر هم به محتوای قابل نمایش بر می‌گردد. با توجه به حضور تلویزیون‌های Full HD، هنوز خیلی از دارندگان تصویر به منبع مناسب و یا محتوایی با این حد کیفیت دسترسی ندارند چه برسد به محتوایی با 4 برابر وضوح بالاتر که یافتن آن برای بسیاری واقعاً مشکل است.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.