انواع تکنولوژی صفحات نمایشگر

پارسیان کالا
19 شهریور, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
display amoled

مانیتورLCD :

LCD مخفف عبارت نمایشگر کریستال مایع میباشد یعنی قسمت فعال نمایشگر یک لایه‌ی مایع میباشد که بین دولایه‌ی شیشه قطبی نگه داشته شده است.

 

مانیتور LED :

LED مخفف عبارت دیود ساطع کننده نور است. LED در زمان های گذشته برای روشن کردن کریستال مایع مورد استفاده بوده است و در بسیاری از مکان ها کاربرد دارد مانند صفحه نمایش گوشی و کامپیوتر و نمایشگر ها و …..

 

تفاوت نمایشگر های LED و LCD :

نمایشگر LED کیفیت و وضوح تصویر بیشتری دارد و به همین دلیل انتخاب خوبی برای بازی و تماشای فیلم می باشد. طول عمر حدودی نمایشگر LED به طور میانگین 100000 ساعت می باشد ولی مانیتور های LCD حدود 50000 ساعت می باشد.
یکی از معایب نمایش گرهای LCD زاویه دید کم آن است که حدود 30 تا 40 درجه می باشد به همین دلیل مانیتور های LED در بازار مشتری بیشتری دارند ولی نسب به مانیتورهای  LCD از قیمت بالاتری برخوردارند .

 

نمایشگر AMOLED :

یکی از مزایای بزرگ نمایشگر های AMOLED در پیکسل های آن است که نسب به نسل قبلی خود سرعتی حدود 3 برابر دارند وبه همین دلیل می تواند حرکات سریع را به طور روان نمایش دهد و به همین دلیل انتخابی برای علاقه مندان به تماشای فیلم و بازی کردن میباشد. ولی مواد آلی طول عمر کوتاهی دارند به همین دلیل این نوع نمایشگر ها زود تر LED وLCD خراب می شوند.
AMOLED یکی از تکنولوژی های جدید نسل مانیتورها است که بیشتر توسط سامسونگ در گوشی های اندرویدی به کار میرود و داری نور پس زمینه نیست و برای نمایش رنگ سیاه پیکسل ها در حالت خاموش قرار می گیرند و نسبت به LCD مصرف بهینه تری دارد. به طور عادی مصرف انرژی نمایشگرهای AMOLED به رنگ و روشنایی بستگی دارد. یکی از مشکلات AMOLED در زیر نور افتاب کاملا مشخص میشود که باعث دید کمتر نسبت به مانیتور LCD می شود ولی شرکت سامسونگ باز هم برای این مشکل راه حلی ارِئه کرد و Super AMOLED را معرفی کرد و با کمتر کردن فاصله‌ی بین لایه ها مشکل را برطرف کرد، این تکنولوژی حساسیت بیشتری به لمس دارد.

 

Super AMOLED Plus و یا Super AMOLED HD :

Super AMOLED Plus یکی از جدید ترین تکنولوژی نمایشگرهای سامسونگ که در محصولات جدید سامسونگ نیز به کار رفته اند و دارای ساب پیکسل های بیشتری می باشد و به همین دلیل کیفیت بالا تری دارند . به تک تک سلول های رنگی یک پیکسل  ساب پیکسل می گویند .
تمرکز HD Super AMOLED بر افزایش رزولوشن است و به همین دلیل از تکنولوژی PENYILE استفاده میکند این تکنولوژِی در SEPER AMOLED نیز استفاده می شود.

 

PenTile :

PENTILE یعنی نوعی چیدمان ساب پیکسل ها در یک پیکسل از AMOLED به حالتی خاص است.
نمایشگرهای پن تایل دارای رنگ های قرمز ، سبز ، آبی و مجدد سبز رنگ است که به این موارد RGBG می گویند. به طور کل Pentile برای وضوح پیکسل ها استفاده می شود.
در انواع AMOLED نوعی از چیدمان ساب پیکسل ها به نام RGB-RGB استفاده می شود که همان Super AMOLED Plus است که کیفیت بالا تری از دیگر نمایشگر ها دارد .
HD Super AMOLED Plus و Full HD Super AMOLED Plus دو نوع اصطلاح جدید است که سامسونگ در گوشی های جدید خود مورد استفاده قرار داده است و دارای رزولوشن بالاتری است.

 

نتیجه گیری :

به طور کلی برای انتخاب یک صفحه نمایش با کیفیت باید نیاز خود را بیابید و با توجه  به آن نیاز صفحه نمایش را انتخاب کنید . به طور مثال اگر تمایل به تماشای فیلم یا بازی کردن دارید نمایشگر مناسب این کار Amoled گزینه مناسبی برای شما است زیرا این نمایشگر دارای پشتیبانی از طیف وسیعی از رنگ ها  است.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.