پیشنهادات ارگونومی کار با کامپیوتر

پارسیان کالا
18 مهر, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

وضعیت صحیح کامپیوتر بر سلامتی و راحتی بدن در هنگام کار کردن موثر و ضروری است و دانستن ارگونومی کار با کامپیوتر برای سلامتی خودمان بسیار موثر است. اغلب مردم روزانه ساعت های زیادی را در کامپیوترشان چه برای کار، مدرسه، ایمیل کردن، گشتن در اینترنت یا بازی کردن سیر می کنند. از این رو بر تعداد کاربران لپتاپ به خاطر قابل حمل بودن آنها و انواع برنامه های سهل الوصول افزوده شده است. انفجار در استفاده از کامپیوتر موجب افزایش فراوان در آسیب های مربوط به کامپیوتر در بین کودکان و نوجوانان شده است. در حالی که لپ تاپ ها از کامپیوترهای استاندارد رومیزی کمتر ارگونومیک طراحی شده اند.

برای اینکه شما بتوانید در هنگام کار کردن با لپ تاپ و کامپیوتر کمتر دچار مشکل شوید محصولات و ابزارهایی تولید شده که ما سعی داریم پیشنهادات ارگونومی کار با کامپیوتر را در این مقاله در اختیاز شما قرار دهیم.

استند لپ تاپ :

استند لپ تاپ یکی از مواردی پیشنهادی ارگونومی کار با کامپیوتر است که یک میز تاشو می باشد که می تواند در جنس های مختلف تولید شود. از این وسیله می توانید در شرایط مختلف برای کار با لپ تاپ خود استفاده نمایید. بیشتر این میزها دارای یک فن خنک کننده برای لپ تاپ شما می باشد. استفاده از پایه لپ تاپ به شما کمک می کند که در حالت نشسته و خوابیده بتوانید به راحتی از لپ تاپ خود استفاده نمایید و کارهای خود را انجام دهید.

استند لپ تاپ می تواند در ارتفاع های مختلف تنظیم شود. برای افرادی که طولانی مدت از لپ تاپ استفاده می کنند خرید استند لپ تاپ بسیار ضروری می باشد. این استند ها تحمل وزن هر لپ تاپی را دارند و در رنگهای مختلف تولید می شوند. جنس استند لپ تاپ اصولاً از آلیاژ آلومینیوم و یا سیلیکون میباشد.

صفحه کیبورد جداگانه :

برای استفاده طولانی مدت از لپ تاپ بهتر است صفحه کلید جداگانه ای داشته باشید تا بتوانید فاصله  و زاویه آنرا مطابق استانداردهای بدنتان تنظیم کنید. دقت داشته باشید که به هنگام تایپ کردن شانه ها باید در یک وضعیت راحت و بازوها در کنارتان، با آرنج در یک وضعیت 90 درجه باشند. – صفحه کلید را در ارتفاع مناسب از آرنج قرار دهید و مچ دست هایتان را به هنگام تایپ کردن مستقیم نگه دارید.

موس جداگانه و پدموس مناسب :

یک ماوس خارجی به جای صفحه لمسی لپتاپ وصل کنید.  یکی از راه های بسیار مؤثر در جلوگیری از این آسیب ، استفاده از « ماوس ‌پدهای ارگونومی» ‌است . این موس پد‌ها با داشتن بالشتك باعث جلوگیری از انحراف مچ دست شده و در نتیجه فشار كمی‌ به”عصب مدیان” وارد خواهد شد.

 

 

عوامل مورد بررسی در ارگونومی موس :

 

  • اندازه ماوس: به حدی که کاملاً در دست جای گيرد .
  • در هنگاه استفاده از ماوس ، مچ دست و ساعد در یک امتدا باشند يعني خم شدن مچ به سمت چپ يا راست يا بالا و پايين صحيح نيست .
  • محل استقرار آن براي كاربران چپ دست ، سمت چپ و براي كاربران راست دست ، سمت راست و در ناحيه اول است.
  • بسياري از كاربران، ماوس و موس پد را در ناحيه دوم ميز قرار مي دهند و اين باعث مي شود كه زاويه بين بازو و ساعد بيش از نود درجه شود.
  • تا جايي که ممکن است موس را نزديک صفحه‌کليد قرار دهيد. موس بايد به‌سادگي در دسترس باشد و براي گرفتن آن دست نبايد کشيده شود. بازوها بايد افتاده و آرنج نيز با زاويه‌ي کمي باز قرار گرفته باشد. مخصوصا وقتي صفحه‌کليد شما روي سطوح ديگر قرار گرفته، بايد بسيار بيشتر به اين نکته توجه کنيد.

در هنگام خرید موس همانقدر که دقت به خرج میدهید باید در انتخاب یک پدموس مناسب نیز وقت بگذارید و این مستلزم این است که انواع پدموس ها و کاربردشان را بسناسیم.

پد ماوس ساده :

از ارزان ترین پد ماوس های موجود در بازار است. این مدل در ابعاد کوچک تولید می شود. به صورت یک صفحه مستطیل یا مربع شکل است و هیچگونه برامدگی ندارد.

پد ماوس طبی :

از دیگر پد ماوس های پر فروش در بازار است. این نوع پد موس ، دارای یک قسمت ژله ای می باشد که تکیه گاه دست بر روی آن قرار می گیرد و متناسب با کار و فعالیت شما و ابعاد دست وموس شما باید بررسی شود تا در هنگام قرارگیری دست بر روی موس اسیبی به مچ دست وارد نشود.

پد ماوس گیمینگ :

از دیگر پد موس های پر فروش در بازار ، پد موس گیمینگ می باشد. این نوع از پد موس دارای کیفیت بالایی است و در ابعاد مختلفی تولید می شود. نوع متریال بکار رفته در این پد ماوس بصورتی است که در طولانی مدت دچار افت کیفیت نشود. گیمرها و افراد حرفه ای بیشترین مشتریان پد موس های حرفه ای و گیمینگ می باشند. در برخی از این پد موس ها از ال ای دی های RGB استفاده شده است که زیبایی و جلوه ی خاصی به پد موس می دهد.

 

روشنایی صفحه لپ تاپ :

همانطور که میدانید در استفاده طولانی مدت از لپتاپ چشمان شما دچار خشکی  و خستگی و به مرور باعث ضعیف شدن چشمان شما میشود. که علت آن ساطع شدن اشعه آبی از نمایشگرها میباشد ، پیش بینی میشود که با ادامه این روند تا سال 2050 نیمی از جمعیت جهان دچار مشکل نزدیک بینی خواهند شد . عینک های بلوکنترل و بلوکات که از چشمان شما در برابر اشعه مضر آبی محافظت میکند ، این عینک ها با جلوگیری از ورود اشعه آبی به چشمان شما عزیزان از خشکی ، خستگی و ضغیف شدن چشمانتان جلوگیری میکند . و در نهایت باعث افزایش راندمان کاری و مهم تر از آن حفظ سلامت چشمان شما خواهد شد . این عینک ها مناسب تمامی افراد ازجمله ، کارمندانی که پشت کامپیوتر هستند ، برنامه نویسان ، طراحان ، معاملگران بازارهای مالی ، تدوین گران و … می باشد.

جمع بندی :

همه انسان ها برای ساختن یک زندگی ایده ال و پر ازآرامش روزانه در تلاش هستند و این در گرو داشتن نعمت سلامتی است. دانستن اطلاعات ارگونومیک کاری در هر نوع فعالیت و شغلی لازم است تا با اطلاعات و دانش کافی در راستای سلامت جسمانی قدم برداشته و به زندگی خود ادامه دهیم. سپاسگذاریم از خداوند متعال بابت نعمت سلامتی و آرزوی سلامتی برای تمام مردم جهان خواستاریم.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.