آشنایی با اصطلاح آمپدانس

پارسیان کالا
19 شهریور, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

آمپدانس چیست؟

آمپدانس الکتریکی، مفهوم کلی‌تر از مقاومت الکتریکی است یعنی مقدار مقاومتی که تحت یک اختلاف پتانسیل متناوب در برابر جریان الکتریکی متناوب ظاهر می‌شود.به زبان ساده تر آمپدانس یعنی مقاومت داخلی سیم پیچ وسایل الکترونیکی که با حرف Z نشان می دهند و واحد اندازه گیری آن اهم می باشد.

در این مقاله به آمپدانس بلندگو و هدفون و تاثیراتش بر کیفیت وسایل نام برده شده و در کل کالاهای دارای امپدانس را مورد بررسی قرار می دهیم.

آمپدانس چه تاثیری بر کیفیت دارد؟

طراحان و سازندگان هدفون و بلندگوها و …همیشه تلاش در بالا بردن کیفیت و رزولوشن صدا داشته اند. بالا بردن رزولوشن وکیفیت صدا کار ساده و آسانی نیست و جدا از نیازداشتن به تکنولوژی های خاص  باعث می شود  هزینه ساخت هدفون بسیار بالا برود. اکنون یک راه راحت تر با هزینه کمتر وجود دارد و آن هم این است که با بالا بردن آمپدانس  رزولیشن صدا  بهتر می شود علت نیز تحریک پذیری بیشترمی باشد.

در همه هدفون ها و وسایل الکترونیکی دارای آمپدانس سیم پیچی وجود دارد که نیروی الکتریکی را به نیروی محرکه تبدیل می کند و این نیروی محرکه باعث حرکت دیافراگم هدفون و ایجاد صدا می شود.هر چقدر تعداد این دور سیم پیچ بیشتر باشد نیروی محرکه قوی تری ایجاد می کند و می توان با دیافراگم ضخیم تر قدرت ارتجاعی بالاتری را ایجاد کرد که این باعث ایجاد صدایی دقیق تر می گردد. حال تعداد دور سیم های این سیم پیچ آمپدانس هدفون و وسایل الکترونیکی را تعیین می کند. پس با آمپدانس بالاتر می توان صدایی شفاف تر را ایجاد کرد.

بهترین انتخاب هدفون و وسایل الکترونیکی دارای آمپدانس، چیست؟

ما به شما پیشنهاد می کنیم اول از همه در صورتی که کاربری شما معمولی می باشد هدفون با آمپدانس خیلی بالا را انتخاب نکنید چرا که  تشخیص صدا با رزولوشن خیلی بالا نیاز به گوش هایی دقیق و تربیت شده دارد که اکثرا این دسته از هدفون ها برای نوازنده های حرفه ای ، صدابرداران ، آهنگساز ها پیشنهاد می شود.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.