منظور از دقت موس چیست

پارسیان کالا
19 شهریور, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
mouse

انواع موس ها از گذشته تا به امروز :
در سال های گذشته موس‌های اپتیکال و لیزری متداول نبودند. آن زمان موس‌ها یک توپ لاستیکی داشتند که به راحتی گرد و غبار را جذب می‌کرد و به علت آلودگی، عملکرد موس را تحت‌تأثیر قرار می‌داد. امروزه دیگر از موس های غلطکی خبری نیست این روزها موس‌ها دقت و سرعت بالایی دارند.موس‌های بازی سرعت و دقت بالاتری نیاز دارند؛ ارگونومی و کلید‌های زیاد هم رویشان دیده می‌شود.موس‌های اپتیکال پیشرفته دارای تابنده‌ی نور هستند که معمولاً نور آن قرمز است و از یک دوربین بسیار کوچک استفاده می‌کنند. باتکان دادن موس نور روی سطح زیر موس می‌درخشد و دوربین در هر ثانیه با گرفتن صدها عکس، متوجه حرکت موس می‌شود. در واقع موس تصاویر را مقایسه می‌کند تا میزان و جهت حرکت مشخص شود. کامپیوتر اطلاعات مربوط به موس را از طریق پورت PS2 یا USB دریافت کرده و محل نشانگر موس را تغییر می‌دهد.روش کار موس‌های لیزری نیز به همین شکل است فقط به جای نور معمولی، از نور مادون قرمز استفاده می‌کنند.
mouse%20
 DPI یک موس :
در معرفی یک موس، یکی از پارامترهای اصلی DPI است. DPI مخفف Dot Per Inch و به معنی تعداد نقاطی است که در یک اینچ تشخیص داده می‌شود. مسأله‌ی DPI و نرخ نمونه‌برداری برای گیمرها امری بسیار مهم است. این پارامتر مشخص می‌کند که سرعت و دقت موس در چه حدی است.در حقیقت همه چیز بستگی به نمایشگر شما دارد. اگر نمایشگر شما رزولویشنی مثل 1366 در 768 پیکسل داشته باشد، همین دقت کافی است؛ اما اگر یک نمایشگر FULLHD و از آن بالاتر داشته باشید در این صورت به دقت بالاتری نیاز دارید. در واقع اگر موس دقت پایینی داشته باشد و نمایشگر رزولویشن یا دقت بالایی داشته باشد، حرکت نشانگر موس روی صفحه به نظر نرم و روان نمی‌رسد.تنها دقت بالای موس شما مهم نیست بلکه رزولیشن نمایشگر شما نیز به آن وابسته است.بنابراین در نمایشگرهایی که رزولوشن بالاتر دارند، باید دقت یا به عبارتی رزولوشن موس که بر حسب DPI اعلام می‌شود هم بالاتر باشد.
پرش موس و بررسی علت :
در کاربردهای عادی وروزانه شاید پرش موس مزاحم کار نباشد ، ولی در نرم‌افزارهای طراحی،گرافیکی و از همه مهم‌تر در بازی‌های رایانه‌ای، اهمیت دقت موس بیشتر می‌شود. لذا موس‌هایی با DPI بالا را معمولاً تحت عنوان موس گیمینگ رونمایی و عرضه می‌کنند.جا دارد در اینجا دلیل پرش موس را بررسی کنیم علت پرش جزئی موس این است که کاربر برای جبران دقت کم موس، سرعت حرکت موس را در محیطی مثل ویندوز افزایش داده است. در این صورت سیستم‌عاملفاصله هایی را که دوربین کوچک موس گزارش کرده، در عددی ضرب می‌کند تا سرعت افزایش یابد.بنابراین ممکن است به جای حرکت از یک پیکسل به پیکسل کنار آن، حرکت ناگهانی به پیکسلی دورتر انجام شود. همین موضوع ساده موجب می‌شود که حرکت موس به نظر آرام و روان نرسد.
دقت در خرید موس :
تقریبا اکثر موس‌های موجود در بازار، با دی پی آی 1600 به فروش می‌رسند و در این میان، موس‌های گیمینگ معمولا دارای دی پی ای 4000 یا بالاتر هستند که گیمر می‌تواند توسط کلیدی که روی موس تعبیه شده، دقت آن را کم یا زیاد کند.DPI موس را می‌توان یکی از فاکتورهای مهم در بازاریابی و فروش موس‌های گیمینگ دانست. اهمیت DPI موس واقعیتی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد.همان‌طور که گفتیم، DPI واحدی برای اندازه‌گیری میزان حساسیت حرکت نشانگر موس در صفحه نمایش است. هرچه DPI موس بالاتر باشد، حرکت نشانگر بر روی صفحه نمایش در مسافت بیشتری خواهد بود. هرچه DPI موس پایین‌تر باشد، در واقع دقت موس بالاتر بوده و میزان حرکت نشانگر بر روی صفحه نمایش، در مسافت کمتری است.این موضوع دلیل نمیشود کهDPI بالاتر، همیشه بهتر است. در بسیاری مواقع ما نمی‌خواهیم با یک حرکت کوچک ماوس، نشانگر مقدار بسیار زیادی در صفحه نمایش حرکت کند. از طرف دیگر، اگر موس از دی پی آی بالایی برخوردار باشد، نشانگر شما قادر به پاسخگویی به هر حرکت کوچکی در صفحه نمایش خواهد بود و در نتیجه، می‌توانید با دقت بیشتری به محتوای صفحه نمایش اشاره کنید.دی پی ای موس بالا، یعنی حساسیت بالا و با کوچکترین حرکتی می‌توانید هدف خود را به درستی انتخاب کرده و شلیک کنید. به همین دلیل است که بسیاری از موس‌های رده بالا و گران قیمت، دارای کلید تنظیم دی پی آی هستند.با تنظیم کردن DPI می توانیم منایب با کاری که داریم تنظیمات انجام داده و از کار کردن با موس لذت ببریم.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.