آشنایی با پورت DVI به زبان ساده

پارسیان کالا
19 شهریور, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
dvi port 4

امروزه  با پیشرفت تکنولوژی شاهد انواع کابل ها و تبدیل ها برای انتقال تصویر هستیم . راه های بسیاری برای انتقال تصویر یک دستگاه بر روی نمایشگر هایی چون مانیتور و تلویزیون وجود دارد . در این مقاله می خواهیم در مورد یکی از پورت های قدیمی اما رایج انتقال تصویر یعنی DVI  و انواع آن صحبت کنیم .

dvi port%20(4)

درگاه DVI چیست

کلمه ی  DVI که مخفف عبارت  Digital Visual Interface به معنی رابط تصویری دیجیتال ، یک فرمت اتصال نمایش می باشد که در حدود سال 1999 به اوج محبوبیت خود رسید . این درگاه برای انتقال تصاویر بدون صدا استفاده می شود . برای مثال می توان در انتقال تصاویر از یک گرافیک بر روی یک مانیتور استفاده کرد .  DVI سیگنال های آنالوگ را به سیگنال های دیجیتال تبدیل می کند. همچنین میتواند به عنوان یک درگاه برای تک سیگنال‌های آنالوگ نیز مورد استفاده قرار گیرد.

این درگاه دارای انواع DVI-A  ، DVI-D و DVI-I می باشد که به بررسی آن ها در ادامه می پردازیم

dvi port (6)

درگاهDVI-A

حرف A  به کار رفته در این کلمه به معنای آنالوگ می باشد . این درگاه برای انتقال تصاویر آنالوگ طراحی شده است . نمایشگر هایی با سیگنال های آنالوگ از این درگاه بهره می برند . از قابلیت های این درگاه میتوان به سازگاری آن با درگاه VGA  اشاره کرد .

درگاه DVI-D

حرف D به کار رفته در این کلمه به معنای دیجیتال می باشد . این درگاه برای انتقال تصاویر دیجیتال طراحی وساخته شده است. نمایشگر هایی با سیگنال های دیجیتال از این درگاه استفاده می کنند . درگاه DVI-D  خود به انواع Single link  و Dual link  تقسیم می شود .

درگاه DVI-I

حرف I به کار رفته در این کلمه به معنای یکپارچه می باشد . این درگاه برای انتقال تصاویر دیجیتال و آنالوگ به صورت همزمان  طراحی وساخته شده است. نمایشگر هایی که از هر دو سیگنال دیجیتال و آنالوگ پشتیبانی میکنند از این در گاه بهره می برند . درگاه DVI-I نیز خود به دو نوع Single link و Dual link تقسیم می‌شود.

ویژگی های Single link

در سینگل لینک که به اختصار SL  به آن گفته می شود تنها یک گروه برای ارسال تصاویر وجود دارد و نهایت فرکانس پیکسل‌ها در آن ۱۶۵ مگاهرتز (MHz) است ، که تا ۲.۷۵ مگاپیکسل (Megapixel) را در رفرش ریت ۶۰ هرتز ساپورت می‌کند.

ویژگی های Dual link

در دابل لینک که به اختصار DL یا  به آن گفته می شود . دو گروه برای ارسال داده وجود دارد که نهایت فرکانس پیکسل‌ها را دوبرابر یعنی ۳۳۰ مگاهرتز کرده و به این ترتیب پهنای باند انتقال داده دو برابر می‌شود که می‌تواند تا حداکثر ۵.۵ مگاپیکسل را در رفرش ریت ۶۰ هرتز ساپورت کند.

dvi port%20(3)

نتیجه گیری

درگاه DVI  از درگاه های استاندارد و رایج انتقال تصاویر در دستگاه ها می باشد . انواع مختلف این درگاه باعث شده تا دستگاه های زیادی را پشتیبانی کرده و نیاز کاربر را تا حد زیادی بر طرف می کند . محدودیت های این درگاه شامل قدیمی بودن و عدم توانایی انتقال صدا در آن از جمله مواردی هستند که باعث شده امروزه از درگاه های جدید چون HDMI  که همه گیر تر هستند و قابلیت انتقال همزمان صدا و تصویر را دارند استفاده کنیم .

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.